diumenge, 2 de novembre de 2008

Hermenèutica de la cançó d'estiu. 1991

No ho pot saber tothom. I no tothom que ho sap, sap que ho sap”. Nostradamus.

L’estiu del 1991 als envelats d’arreu del país s’escoltava una cançó d’un grup de Constantí (comarca del Tarragonès) titulada S’ha acabat. El conjunt que interpretava aquest tema tenia un nom que pretenia ser irreverent i festiu: Els Pets.
Aparentment la seva era una cançó romàntica, on es feia esment d’un amor d’estiu, ja perdut. Aparentment. Alguns fins i tot afirmen que la cançó fa al·lusió a una història d’amor gai. Aparentment. En absolut.
Després d’una acurada lectura hermenèutica ens adonem que la lletra de la cançó és reveladora i profètica. I de contingut terrible. Analitzem-la:
Un núvol passa, els carrers s’ha enfosquit, i fot un ram com els de quan era petit, darrera els vidres jo m’ho miro arrupit, Ma mare sent Roberto Carlos tot fent el llit.” Un núvol? Un ram, un bram ben fort? Sembla que faci referència a una típica tempesta d’estiu. Sembla.
Ara jo flipo amb aquell gat blau i trist, i moro d’enyorança perquè no ets aquí, La pluja m’ha portat records d’aquell estiu, que vam passar junts en el teu pis de Cambrils.“ Flipa amb un gat blau? Oh, i tant, qualsevol al·lucinaria amb un animal així. La qüestió és, d’on apareix tan estranya criatura!? I a Cambrils, precisament? Cambrils, poble del Carod-Rovira. Cambrils, baricentre del Triangle Tòxic format per les Centrals Nuclears d'Ascó, les Centrals Nuclears de Vandellòs i la Petroquímica de Tarragona.
Ma mare mai va creure que només fóssim amics, ella ens protegia de la llengua dels veïns, perquè si eres a casa em veia tan feliç, no ho entenia però un fill és sempre un fill.“ Si eres a casa em veia feliç? Què passava en eixa casa? Què tenia ell? I què vol dir la llengua dels veïns?
Uooo, dos cossos enmig de la sorra, uooo, rebolcant-se abraçats, uooo, de la ment no se m’esborra, uooo, no puc creure que s’ha acabat.“ Cossos rebolcant-se a la sorra? Sembla amor i sexe. Però només ho sembla, hi ha moltes raons per les quals un cos pot acabar revolcant-se a la sorra.
Va aparèixer envoltada de misteri, en el primer moment tot va semblar normal, borratxera, descontrol, mais i rialles, l’endemà jo amb ressaca i ell amb ella se’n va anar.“ Misteri que envoltat? Descontrol, rialles i “mais”? Què és un “mai”. Després de consultar els experts, tenim la resposta. Un “mai” són les sigles en anglès de Microbiological and Atomic Incident.
Però ara, aquell núvol lentament ja ha passat, ja no plou i el cel gris sembla que s’ha escampat, i un gran amor no pot morir-se així, el cassette de ma mare m’ha semblat sentir.“ Una nova referència al núvol. Però, a quina mena de núvol? No oblidem que Els Pets provenen d’una zona d’alta toxicitat, delimitada per les centrals nuclears d’Ascó, Vandellòs, la petroquímica de Tarragona i l’abocador del Tarragonès. Així doncs, no ens hem d’estranyar si la cançó que interpreten fa referència a una catàstrofe ambiental de gran magnitud.

Fixeu-vos-hi bé:El ”núvol“ que passa és el núvol tòxic. El “bram“ que se sent és el de l’explosió de la central nuclear. La “pluja” és la pluja àcida, així com la pluja de partícules radioactives. La ”llengua dels veïns“ fa referència a la llengua de foc que prové de la petroquímica de Tarragona . I els “cossos que es rebolquen a la sorra” són el de persones que intenten apagar les flames que les envolten. El “gat blau i trist” és una clara al·lusió als animals que han patit mutacions.Per això la cançó es titula així: “S’ha acabat”, perquè el desastre és imminent.

De fet el conjunt s’anomena Els Pets, ço és, els gasos tòxics. A algú li calen més proves!?
Ací teniu el terribl viceoclip d’aquesta profecia:




No és que el Reig, el Gavaldà i el Càceres siguin lletjos... és que són mutants!

10 comentaris:

newyorkDC ha dit...

Un "mai", senyor Josep és el que popularment es coneix com a "cigarreta de l'alegria", em sembla superfortosea que no ho sàpiga.

"jecoutsa"

Haller ha dit...

Faré una cita de la cançó de Jay y bob, no m'enrecordode a quina pel·licula de kevin smith, crec que de Jay&bob contraataquen:"...Quien fuma mais? yo fumo mais..."

SergiBR ha dit...

De fet, jo mai he entès com han pogut arribat a triomfar tant, grups mediocres com els Pets o Sopa de Cabra i caure en l'oblit, grups fantàstics com els Detectors o els Bars. El cas Karton de Vino és diferent...

iaiapunkarra ha dit...

Ah amic meu,
ara entenc perquè es va suspendre el concert de Barraques de dissabte "per malaltia del cantant", malaltia que no van especificar i que a més d'un ens va deixar ben intrigats. Jo que pensava més aviat en malalties tipus venèrees... mira que en sóc, de malpensada. Ara descobreixo, gràcies a aquesta anàlisi tan acurada, que es deuria tractar d'algun núvol tòxic d'aquelles terres.

Havien de tocar els primers perquè estava previst que vingués molta mainada acompanyada dels seus pares. Patètic però cert.

Però la veritat és que les meves orelles i salut mental van agrair el pas d'aquell núvol tòxic que va impedir el concert. Digueu-me ingrata i mala persona, i que no em mereixo ser digna de la generació del sant jordi 91 (o era 92?). Generació que te miren els collars de punxes com si fossis una peça de museu i te recriminen que vagis amb la litrona arreu perquè a aquestes edats "ja no toca".

Un conegut meu va dir que hauria d'haver aprofitat la decepció de moltes adolescents amb palestino que es van quedar sense veure els seus ídols, per poder haver intentat consolar-les portant-les al cotxe i posant-lis algun tema del grup. Jo li vaig dir simplement que d'això se'n diu prostitució.

Visca les barraques que desobeeixen la Normativa Pagan-a i posen música durant el concert, si no seria insuportable.

Josep ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Josep ha dit...

Benvolgut New York DC:
aquesta és la clau de l'hermenèutica, ocultar el veritables sentit dels objectes i les paraules.

Benvolgut Haller:
Jay i Bob, xe quins dos mites! Només cal afegir els anglesos de Bottom i ja podem escriure la meua biografia.

Benvolgut Sergi:
vols que li dediqui un post als mítics Karton de Vino!??

Benvolguda Iaia Punkarra:
té vostè més raó que una Santa (amb perdó)

أسامة معلوف ha dit...

Hello,
Would you please tell me what do you want exactly in your comment posted in my blog. I don't read your language.

If you want to use one of my photos in your blog you can but you should put a connection to my blog as reference.
Thanks

Josep ha dit...

Dear أسامة معلوف :

OK, I'll traslate to english my post.

If you need some traslations from catalan to arab, you must visit this blog: El Tropilla

xavi ha dit...

O sigui que en "Fernandes" (era ell oi) tenia raó amb allò de "El món s'acaba!!!"
La part de "la informació és una selva" ja m'ho pensava que era cert.
Sergi: Bars no estan en l'oblit, si vas per qualsevol carrer, de qualsevol vila d'aquest petit racó del món veuràs que a molts locals on serveixen begudes, a les seves portes pengen cartells en record d'aquest mític grup de la Catalunya central.
Iaia: Jo ara de tant en tant em poso el meu "palestino", originari d'allà i no pas del Zara i els meus nebots adolescents em miren "raro" també.
Josep:He estat buscant quina foto has fet servir i entre que la majoria dels seus blocs no tenen foto, dubto que tingui els drets sobre el vidèo.Em te intrigat.

Josep ha dit...

Benvolgut Xavi:
Crec que el presentador era el Xavier Grasset.
Per la resta, tens més raó que un sant: efectivament, el Món s'acaba. Si el Barça de futbol pot fer un triplet (Champions, Lliga i Copa del Rei) és que ha arribat l'Armaggedon.