dijous, 18 de desembre de 2008

L'hiperparasitisme

S'anomena hiperparàsit al paràsit que parasita un altre paràsit. L'hiperparasitisme és un tipus de relació interespecífica que es caracteritza per ser un cas extrem de parasitisme. És força útil en el control de plagues, ja que l'hiperparàsit no afecta l'hoste principal i evita que el paràsit creixi més del compte.

Un exemple el trobem amb el cestode Dipylidium caninum, que en fase larvària infesta la puça Ctenocephalides canis i el poll Trichodectes canis, tots dos ectoparàsits (paràsits externs) del gos domèstic (Canis familiaris).

Un altre exemple el trobem en l'individu que apareix a la fotografia. És un cas especial d'hiperparàsit, capaç de parasitar gran quantitat de paràsits gràcies a les seues habilitats mimètiques.


Segons els científics que l'han estudiat, aquest espècimen pot posar-se una vella americana de son avi i disfressar-se de mudarnillu barceloní per a colar-se en una vernissage d'art, on menjarà, beurà i copularà (o com a mínim ho intentarà) fins a esgotar les existències dels paràsits. Més tard, es posarà una gastadíssima caçadora de cuir de son pare i es deixarà caure en una kasa okupa piesnegrera i gosflautaire, on parasitarà una altra mena de paràsits.



Investigadors de prestigi afirmen haver-lo vist en acció a les Falles de Blavència, a la Feria d'Abril de Barcelona, al Temporada Alta de Girona, al Cercle d'Economia, als Premis FAD, a moltes universitats d'estiu, en noces zíngares fent de padrí, a tota mena de presentacions literàries i a qualsevol lloc on hi proliferin paràsits als que ell pugui parasitar.

21 comentaris:

iaiapunkarra ha dit...

M'ha agradat la traducció a la catalana de l'entranyable "perroflautero". Me l'apunto.

Una cosa, tu vas per les okupes trajat com a la segona foto? Si és així, al final del concert no t'acaba agafant complexe de venedor ambulant de substàncies il.legals?

Elemne ha dit...

Volia donar una ullada al post, però al veure la teva foto tant d'aprop amb aquests morros que tens, m'he perdut..són teus Josep o de la Marujita Díaz? així tant gordets? carai deu-ni-do, eh?

Haller ha dit...

A més controles el mimetisme Batesià, pots semblar cosses que no ets!!! Ets un exemplar prou complex. Tens altres mecanismes de defensa?

Elemne ha dit...

Aquest blog no té l'hora normal,vas avançat Josep!

Super Coco ha dit...

Deu meu,

Pareces el windows, ya que eres multitarea, seudo parasito universitario perpetuo, parasito de vivienda paterna e hiper parasito de otros parasitos. Ademas eres mimetico (gracias a dios, por que con esa foto del dni podria ser peligroso si no). Y ademas guionista. Si, de esos que copian las situaciones cotidianas para ponerlas en un guion y decir que son originales. No hay mas que ver peliculas como Batman. Todo basado en hechos cotidianos.

Josep ha dit...

Benvolguda Iaia Punkarra:
m'adapte ál públic i l'escenari. Et ben jure que un heviata m'oferí (quan encara existia la pesseta!) una pasta per una xupa de cuir de mon pare.
I sí, aquest és un dels meus problemes: si vaig amb xupa de cuir, semble un kinkinavalles; si vaig amb xandall, un jonkarra; si vaig amb americana i cabells recollits, un mafiós...
La meua vida és molt trista. O no.

Benvolguda Elemne:
tinc els llavis molsuts, què passa? Malgrat el cabell negre arrinxolat, la pell bruna i els llavis molsuts, puc afirmar i afirme, que jo sóc de pura raça ària.

Benvolgut Haller:
doncs sí, defensa química com les mofetes. Però a causa de la meua dieta, he de confiar en el meu after shave, importat directament del Nepal.
També practique un curiós aposematisme, però per respecte no penjaré cap foto.

Benvolguda Elemne:
és que jo sóc un home avançat al seu temps! Això, i que, si et fixes en el meu perfil, aquest blog està referit al fus horari dels Territoris Francesos del Sud.

Benvolgut Super Coco:
jo no treballo de guionista. Mai he treballat de guionista. Val a dir que la cració de personatges i circumstàncies se'm dóna molt bé, però té a veure amb les vegades que he hagut de declarar a comissaria o al jutjat de guàrdia. "Jo sóc innocent, ho feren uns extraterrestres socis de la Unió Esportiva Lleida". I si cola, cola.
Si ho necessita, ja li passaré el telèfon del meu advocat.

sergibr ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
sergibr ha dit...

Molt bona, ho haig de reconèixer.

Doncs a Ripoll encara no t'hem vist el pèl.

I això que dius que intentes copular, a quin temps verbal fas referència?

Elemne. M'has fet el salt? El meu blog troba a faltar els teus comentaris documentats.

sr. manel ha dit...

La seva condició s'adapta perfectament també al del perfil del tertulià de televisió actual: aquells que viuen del que viuen altres que s'aprofiten d'un personatge principal. Ja m'entenc. Jo el considero ja l'hereu de la Pilar Rahola o de la Belen Esteban (a triar per vostè).

Enzo ha dit...

si ets tan mimètic, fica't a polític, si et deixen tots els paràsits que habiten l'ecosistema congrés

Josep ha dit...

Benvolgut Sergi:
gràcies pel compliment! Aniré a Ripoll quan les condicions atmosfèriques siguin favorables. T'imagines el Nenuk i jo donant-nos escalfor mútuament?
Els temps verbals de la còpula?
D'algun que jo em sé, pretèrit imperfecte; d'algun altre, futur indefinit. D'un servidor, present continu.

Benvolgut Senyor Manel:
veig que hi ha una petita pulla contra programes com Sé lo que hicisteis i Telemonegal. Desfogui's, desfogui's.

Benvolgut Enzo:
no sóc tan mimètic com voldria. El meu mimetisme té dos límits. Un és Danny DeVito, i l'altre Rocco Siffredi. No puc ser tan baix ni tan llarg.

Morgana LeFay ha dit...

xDDD xDDD xDDD xDDDD M'he fet un fart de riure, no sé ni que dir

Elemne ha dit...

No sabia ho del horari fashion que utilitzes, disculpa, no serà q tens alguna paparra enganxada?:)

Josep ha dit...

Benvolguda Morgana LeFay:
gràcies pel compliment!

Benvolguda Elemne:
tinc un horari tan fashion que vaig clapat tot el dia.
Pel que fa a les paparres, ja no en tinc cap d'enganxada a la pell. Foren deborades per les paneroles. I les paneroles serviren d'esmorzar als escarbats. Els escarbats caigueren víctimes dels llangardaixos. Els llangardaixos duraren poc, acabaren devorats per les rates. Les rates caigueren a les urpes dels gats; i els gats en els ullals del llops...

... en resum, que si em veieu en persona observareu un curiosa protuberància a la meua esquena. Sí, efectivament: ÉS UN ELEFANT.

Darrerament l'elefant es queixa de tindre paparres.

Alí Reyes H. ha dit...

Hermano, me vas a perdonar, pero no he podido leer ninguno de tus artículos por causa del idioma ¿me puedes explicar què recurso uso para poder leer tus artículos?

Un saludo desde el otro lado del charco

Josep ha dit...

Hola Alí Reyes:
prova
http://www.internostrum.com/

http://www.softcatala.org/traductor

Josep ha dit...

http://www.internostrum.com/

naná ha dit...

Hola Josep, he venido a agradecerte tu comentario en mi blog; sólo eso porque leí pero es poco lo que entiendo; eso de los parásitos? decís que sos un parásito? jaja, bueno...un beso.
naná

Josep ha dit...

Hola Nanà:

Traducció/Translater/Traductor:

http://www.internostrum.com/

Elemne ha dit...

Josep, aquesta tia de la foto, te un pepino gegant entre cames! me la van enviar en un power d'aquets q corren i el títol era: Morcilla o almeja, o sigui q tu mateix!!

Josep ha dit...

Benvolguda Elemne:
a quina noia et refereixes?