divendres, 16 de gener de 2009

Enriquim el llenguatge: enclotar

Benvolguts lectors, benvolgudes lectores

les persones més sensibles amb la salut de la llengua fa temps que mostren la seua legítima indignació. I jo ho entenc: el català que empren els presentadors de TV3 és cada dia més roí, els locutors de RAC1 i Catalunya Ràdio parlen com directius de club futbol i els redactors de premsa escrita, sovint semblen adolescents xatejant.

És per això que he decidit engegar una campanya Enriquim el llenguatge, a fi i efecte d'ampliar el nostre vocabulari, i així millorar l'ús diari del català. La primera paraula que us propose és enclotar.

Enclotar: [de clot]

1 Enfonsar fent clot. Enfonsar en un clot.
2 Anar per clots o clotades, especialment esgarriar-s'hi.

Per exemple:
Sempre que plou l'aigua s'hi enclota.
Va enclotar-se la dosi d'heroïna a la vena.
Bona nit senyoreta, voldria vostè ser enclotada per un servidor?


Sempre al vostre servei, i al de la llengua i la cultura catalana.

No sé a que esperen per a donar-me la Creu de Sant Jordi!

28 comentaris:

Anònim ha dit...

Oh, gràcies mestre! i jo que em pensava que "enclotar-se" significava "anar a residir a El Clot"!

Andreu Totxana

Ps: vaja parauleta heu posat aquí sota, a la comprovació de paraules: "aculat"...

Noctas ha dit...

mmmm la riquesa del llenguatge i la riquesa del teu blog., no el coneixia., una delícia..saludus

sr. manel ha dit...

Potser hi ha uns periodistes que parlen encara pitjor que ls mencionats. El convido, Sr. Josep, a fer un exercici de sadisme sintonitzant Cuatro a les 14:50 del migdia. Los Manolos usen el llenguatge més proper a la cultura del tipycal carajilleru.

Per cert, el verb enclotar es casi tan lleig com escrutar...

dadaista ha dit...

Jo tampoc! Felicitats pel teu blog!

sts

Anacrònic ha dit...

Mmmm un nou verb per poder dir que aviat m'enclotaran amb els examens.

MARTELL DE REUS ha dit...

La Creu de Sant Jordi li donaran abans al Buenafuente pioner de la introducció del Catañol a TV3. Al Conde de Godó, un altre referent de normalització llingüística, no li donaran per què ja en deu tenir un grapat.

Pare Bukkàkez ha dit...

Un altre exemple:

"Hola sr. Aznar, em permet que li encloti aquest canelobre d'or massís al clatell?"

mila ha dit...

Abans, els sunyers eren de molles i els matalassos de llana i tous. Els llits feien un clot al mig que no hi havia manera d'arreglar. Quan t'hi posaves quedaves enclotat, sense poder-te moure; i a l'hivern, amb sis o set mantes al damunt, de manera que t'aixecaves al matí ja rebentat.

Josep ha dit...

Benvolgut Andreu Totxana:

Benvolgut Noctas:
moltes gràcies!

Benvolgut Senyor Manel:
a eixa hora sóc a la feina. A la feina, de moment, que tenim un ERO.
Per cert, els verbs són com els dècims de loteria: no n'hi ha de macos o lletjos, o et toca o no et toca.

Benvolgut Dadaista:
gràcies!

Benvolgut Anacrònic:
no sigui vostè derrotista. SEMPRE ES POT COPIAR! I si s'està molt desesperat, estudiar.

Benvolgut Martell de Reus:
ep! que jo treballe tot el diccionari. Sense barbarismes.

Benvolgut Pare Bukkàkez:
just a la fusta!

Benvolguda Mila:
sé del que em parles, jo visc en un pis del segle XIX, i només puc sobreviure amb set flaçades a sobre

Josep (sl) ha dit...

He llegit algun cop el teu Blog i he decidit linkar-te. Massa cops que penso que la gent que hauria de treballar de cara el públic hauria de tenir certes competències lingüístiques i de riquesa del llenguatge: Ja sigui el President de la meva nació o un periodista.
Inclús el General Patton deia:"Un cavaller ha d'estar maleint els ossos d'algú durant mitja hora sense repetir-se un sol cop.

Josep ha dit...

Benvolgut Andreu Totxana:
aquesta ciutat és terrible. Quan vaig pel Clot no puc distingir si, realment, estic en un terreny més enfonsat.
Tampoc veig que el Poble Sec estigui massa eixut.
Això sí, Bellvitge m'agafa de camí per anar a l'aeroport, com si digues "bell viatge tingui vostè". Quin il·lús! mentre existeixi AENA...

Benvolgut Josep SL:
aquesta frase de Patton no la coneixia, i em sembla boníssima.
El que més em fot és que algun sociata et titlli de racista si critiques el català del Montilla.
En favor del Montilla cal dir que la seua resposta fou bona "no parlo català tan bé com caldria. Lliçons de català, les que calguin; lliçons de catalanisme de vostès, ninguna"

Enzo ha dit...

vols dir que els meus estimats mandataris pol·lítics ens estan enclotant?

M'agrada m'agrada la parauleta ... a veure quines ens mostres aquest 2009.

Sobre la creu de Sant Jordi, serviria d'algo que en fèssim campanya a blogs?

Et faries feisbuc si la campanya ho requereix?

ie komori ha dit...

JOAN DE PEGUERA NOBLE CAVALLER DEL CAMP DE L'ARPA

i la DRAMÀTICA BANDA SONORA DEL DETECTIU CÒNAN

ie komori ha dit...

ps. el cinc-segons del Mic3 em recorda al josep cuní però més amable

Lula ha dit...

La creu de St. Jordi.... deixa'm fer unes trucades.

Jo visc al Clot.
És un missatge subliminal teu que se m'escapa?


Besoootes

Josep ha dit...

Benvolgut Enzo:
de la primera cosa no en tingui vostè cap dubte (a no ser que vostè sigui fiscalment andorrà).
De la segona... ja hi vaig caure, fa gairebé dos anys... snif snif

Benvolgut Ie Komori:
investigaré aquesta "DRAMÀTICA BANDA SONORA DEL DETECTIU CÒNAN"

Benvolguda Lula:
hi ha tantes lectures com lectors. Només et diré una cosa, conec gent de Sants i L'Hospitalet que cada any va a les Festes Majors d'El Clot... turisme sexual?

Valero Sanmartí ha dit...

No faci campanya d'enriquiment lingüístic tan ràpid, Josep, que ja veig el Montilla enclotant tot el que se li posi pel davant.

ie komori ha dit...

no ho faci, els resultats poden ser 2:

a) trompetetes
b) tindre la mala sort del Det. Conan

ps. jo sóc de sants i fins i tot he anat a VIURE al clot, però no per turisme sexual sinó per traumàtiques situacions que no donen per escriure un llibre però sí una obra de teatre. escrita pel josep cuní

joooooseeeep cuuuuunííííííí

francesc ha dit...

Sembla que alguns dels fans del teu blog no et prenen massa seriosament.Jo si.
Una paraula que t´agradarà és RECEBRE. Vol dir: desplaçar-se per anar a rebre algú. "He anat a recebre-la fins a la cantonada".
No conec que tingui equuivalent en altres idiomes. Si la fem servir acabaran posant-la als diccionaris.
Crec que a la Mila Miró també li agradarà.

Haller ha dit...

Home, per comparació, la Canal nou guanya a TV3 per golejada en la destrucció del llenguatje. Suposo que no heu vist aquesta cadena ultimament (si jo puguera faria el mateix, però visc a una dictadura de medis), els partits de futbol no tenen desperdici. Li dedique un exemple a questos grans periodistes:
"Miguel Àngel Picornell deuría enclotar-se el micro i deixar el so ambient del partit".

ie komori ha dit...

et recebo a la sortida, quatre hòsties placa placa


(és broma. per cert, "recebre" és una forma arcaica de "rebre".)

Josep ha dit...

Benvolgut Valero Santmartí:
podria haver començat amb paraules molt pitjors...

Benvolgut Ie Komori:
en aquest blog són benvingudes les narracions autobiogràfiques de gent com vostè, o com jo, o com el Senyor Manel, o com Josef Fritzl, o...

Benvolgut Haller:
recorda vostè l'impagable Julio Insa i les seues retransmissions? "Ha segut un gol d'hasta luego Lucas", és un concepte que els teòrics de l'esport i la semiòtica encara no han pogut desxifrar.

la raTeta Miquey ha dit...

D'acuerdo pues, enriquim la llengua. Abandonem un rato els charcus, l'antes, els asuntus, els BACHES, els subacus, els cumpleanys i les lates de berberechus. Diguem "làmpada" i no "làmpara" i tots tant campantes!!!
Cada vegada m'agrada més el teu blog.

Josep ha dit...

Benvolguda raTeta Miquey:
gràcies pels compliments!
en breu més articles sobre el tema...

Lula ha dit...

Mmmm
No he anat mai a les festes majors del Clot.
De fet, no estic segura que existexin.

Només és una dada.

Una dada dadà.

Besoteees

Josep ha dit...

Benvolguda Lula:

aquest tema és d'allò més misteriós... jo juraria que hi he estat... m'he equivocat de barri? o és que el Clot és un barri itinerant? Tal vegada són les orquestes patxangueres que em persegueixen?

No sé... parlaré amb l'Iker Jiménez, a veure que em diu...

fabrici ha dit...

A més de "recebre" també podríem afegir-hi "condonar-se"/"descondonar-se".

Josep ha dit...

Benvolgut Fabrici:
els tindré en compte