dilluns, 23 de març de 2009

Els copròlits

S'anomena copròlit a la concreció fecal fossilitzada. Les més habituals són de peixos, rèptils, ocells i mamífers. Es tracta de vestigis molt importants, ja que permeten saber quina mena d'alimentació tenien els animals estudiats, mentre que la dentició només permet saber quina mena d'aliment podien ingerir. Els copròlits acostumen a estar molt fosfatats.

Clar i ras: l'estudi de la merda seca és molt important pels paleontòlegs. Quan els paleontòlegs d'Atapuerca afirmen que l' Homo sapiens practicava el canibalisme amb l' Homo neanderthalensis és que tenen una prova irrefutable. Tot el que entra, surt.

Ací teniu un altre mena de merda fossilitzada, que ens permet veure (i potser entendre) d'altres salvatjades del nostre passat.

18 comentaris:

Markutis ha dit...

No eren copròlits humans allò que queia dels avions fa uns pocs anys? Vaig decidir que detestava del tot Mecano quan vaig saber que la Gemma Nierga n'és fan.

Júlia ha dit...

Figura't: els alienígenes que analitzin els nostres copròlits dintre de 100.000 anys solars. quedaran al.lucinats dels tòxics que hi trovaran (conservants, colorants, fosfats, metalls pesants, etc). Entendran la raó de la nostra extinció.

Anònim ha dit...

Professor Josep: els prehistoriadors afirmen que hi havia canibalisme a Atapuerca perque hi ha senyals de dentadura humana en ossos humans. Jo tinc una tesi que espero demostrar en breu: l'espècie devorada ho ho va ser perque els devoradors tinguessin fam, o celebressin un àpat ritual, no, sino que FEIEN MOLT DE SOROLL, amb estranys instruments musicals i els xiscles horribles de les seves veus, de manera que els seus veïns varen embogir, i no tan sols els mataren a cops de garrot i pedres, sino que se'ls varen menjar per por que resucitessin!
Ja sé que és difícil demostrar, prò n'estic convençut!

Andreu Totxana

La RaTeta Miquey ha dit...

Sóc una apassionada investigadora dels sulfits en el vi. Sobre els fosfats, no en sé rés, sols que poden produïrla "quiebra blanca"... sóc poc de fútbol però m'han dit que sembla que si, que l'"equipo blanco" està quebrao, quebrao.
La meva adolescència estava marcada per Mecano, Spandau Ballet, George Michael i Paul Simon. Ho sento, m'agraen per segons quins moments (pastelosos, la majoria, si)
Salut

zel ha dit...

Jajajaja, avantatges de la feina, sabia què eren copròlits, ara el video m'ha aixafat...bona tria!

SergiBR ha dit...

I pensar que hi ha gent que se l'ha pelat amb l'ana torroja!!

Josep ha dit...

Benvolgut Markutis:
un dia parlaré dels aerolits. Queda pendent.

Benvolguda Júlia:
mmm... i si troben DVDs amb la caràtula de Cine de Barrio? I si descobreixen variades joguines sexuals?
Això de l'arqueologia és complicadíssim!

Benvolgut Andreu Totxana:
malauradament, els versos no es fossilitzen.
I si darrere de cada neandertal hi havia un Miquel Martí Pol? És més, i si Miquel Martí Pol era el darrer neandertal!? Eh!!??

Benvolguda RaTeta Miquey:
m'alegre molt d'haver-te conegut ara, i no pas quan eres adolescent. Ja has superat aquests traumes?

Benvolguda Zel:
copròlits amb els nens de P3? Exigisc una explicació!!

Benvolgut Sergi BR:
conec casos pitjors. Jo mateix, en un moment de confusió, me la vaig pelar pensant en el Josmar. És el que tenen els grans ídols musicals.

La RaTeta Miquey ha dit...

Déu... pelar-se-la amb en Josmar... i diu de Mecano... ufff...

Josep ha dit...

Benvolguda RaTeta:
jo era jove, i ell era guapo, ric i famós... Aznar i Pujol dirigien el país... encara no existia el facebook...

Sonia ha dit...

Hola Josep, tot i que dir-ho sigui una mica obvi tens un blog molt divertit...m'agrada i m'aniré passant ;)

Josep ha dit...

Benvolguda Sonia:
gràcies pel compliment! Tens pagada una cervesa!

Frij ha dit...

Coprolits...jaja! N'he desenterrat alguns, i no fan pudor, no com aquest video que encara tufeja...
Ah! Això d'Atapuerca no és per marques de dentadura en els ossos...eren caníbals però no subnormals! Destripaven la carn amb eines lítiques i van deixar marca en els ossos. Llavors la hipòtesi és que es menjaven els humans. Això, o en aquells temps els llops menjaven amb forquilla i ganivet...

Josep ha dit...

Envejat Frij:
pregunta sobre els copròlits humans. Si tenen proteïna muscular humana a què pot ser degut
1) Úlceres sagnants
2) Haver-se menjat la placenta d'un nou nat
3) Cannibalisme (ritual o de supervivència)

Per cert, on has estat fent excavacions?

Frij ha dit...

Ui...no estic preparat per pensar a aquestes hores...
Vols dir que es poden detectar proteïnes musculars humanes en coprolits fossilitzats? Suposo que depèn bastant de l'antiguitat i la conservació. Diria que es pot detectar la presència de proteïna animal per una sèrie de reaccions immunològiques, però no se'n pot saber l'animal del qual prové (he entrat en el terreny de l'alta especulació personal).
Bé, he anat tombant per algunes excavacions durant alguns anys...

Josep ha dit...

Admirat Frij:
recordo haver llegit un parell d'articles sobre l'antropofàgia i el registre fòsil. Es basàven en les marques de dentició humana en ossos humans i en presència de restes de teixit muscular a les deposicions humanes.

També en Jared Diamond n'ha fet esment.

Per cert, jo he menjat placenta humana. Així que, en alguna deposició, haurà aparegut restes de teixit humà.

Frij ha dit...

Josep,
estem parlant de caques fòssils, fòssils? De fa milers d'anys per exemple? Que fort! De veritat se'n pot extreure proteïna i detectar si és de procedència humana o no?
En el cas que sigui així, no crec que poguem diferenciar la proteïna pròpia de la ingerida no?
Jo també em menjo molt les ungles (i les pells també, em pirren), així que també vaig deixant caquetes proteiques...
De pas, et felicito pel teu bolg desinhibit.

Frij ha dit...

A què té gust la placenta?

Josep ha dit...

Benvolgut Frij:
gràcies pel compliment.

Em vaig menjar la placenta a la planxa, amb verduretes i espècies, i ben feta. Així que, deixant de banda les verduretes i les espècies, té gust de carn vermella.
Pel que fa a la textura, es troba a mig camí entre el fetge de pollastre i el ronyó de pollastre. L'aparença és de fetge, però quan mossegues és més "elàstica", un punt "xicletosa".

La placenta era d'una mare sana, no-fumadora, no-bebedora.

Zero greixos, pura proteïna.