dimecres, 25 de març de 2009

Vintigimònics

Crec que fa uns onze anys que l'escriptor Quim Monzó va suggerir la paraula "vintigimònic". Era una analogia amb "decimonònic", terme despectiu que durant el segle XX s'emprava per a referir-se a tots aquells que encara vivien atrapats al segle XIX (i a tot allò que s'hi associava).

No sé si vintigimònic és la construcció correcta, però el concepte el tinc molt clar. Uns quants trets distintius del vintigimònic:

- Dóna els preus en pessetes. "El pis ara val 40 kilos", "m'han clavat dues mil peles per un menú fastigós", "tens vint durets?".
- Dóna els números de telèfon amb només set dígits. Sis dígits si viu a Ponent.
- Parla d'estats que no existeixen. "Això ara ho fabriquen a Txecoslovàquia", "A la RDA hi ha molts skins nazis".

15 comentaris:

SergiBR ha dit...

O et diuen, l'altre dia vaig fotre un clau.

La RaTeta Miquey ha dit...

O diuen titis, xatis, tope molon, chupa, guais... però jo encara no faig bé la conversió a euros...

Valero Sanmartí ha dit...

Demanen "cubalibres" i van "de guateque". Voten a CIU.

MARTELL DE REUS ha dit...

Esperem que ben aviat quan hom parli d'España es refereixi també a un estat que ja no existeixi i el mot esdevingui "vintigimònic"

Anònim ha dit...

Hi ha una mena de vintigimonisme que encara se li escapa a algú quan diu: "El segle passat...", referint-se al segle XIX.
En canvi, ja veus, a principis de l'any 2001, tot just iniciats els nou segle i mil.leni, en una pel.lícula, Robert de Niro li deia al seu futur gendre: "Sóc un home del segle XXI, comprensiu..", si ve acabava dient que no s'ho fes amb la filla a casa del sogre abans de casar-se.
Bé, almenys sabia en quin segle estava.

Andreu Totxana

Josep ha dit...

Benvolgut Sergi BR:
hi ha sequera a Ripoll?

Benvolguda RaTeta Miquey:
ostres! Jo encara dic "xatis", "titis" i "xurris".... he de passar a "conillet" i "foradet"?

Benvolgut Valero Santmartí:
CiU es pot considerar una Ong? Com que no és governamental... he he he (acudit del Polònia)

Benvolgut Martell de Reus:
quan siguem independents, molts guiris seguiran venint ací perquè els hi agrada el Sol d'Espanya i els toros. També hi ha vintigimònics a Europa.

Benvolgut Andreu Totxana:
compte amb el cinema i el doblatge! Tinc alguna perla sobre aqquest tema.

Modgi ha dit...

- Surten de "farra/marxa"
- és johan cruyff

iaiapunkarra ha dit...

És el que té fer-se iaio...

Molt bo això del telèfon. Als pobles només es donen 4 dígits. Amb els móbils, la cosa va quedar una mica abandonada, però ara que internet s'està estenent a tot arreu, tornen els fixos i els 4 dígits. Més que res per exercitar la memòria, va bé.

Per cert, m'encanta quan enlloc de trucar es parla de "telefunar".

Agnès S. ha dit...

Les dones que diuen tenir la menstruació.

Les que es depilen "les ingles",ossigui on comença la cama.

Comtessa d´Angeville ha dit...

Jo a l'hora de parlar de pasta, quan es tracta de molta pasta, parle en pessetes, en kilos... però si es tracta de molta molta pasta, mateixa si estic parlant del preu d'un barco, no dic kilos, dic milions d'euros.

Rateta que jo a la meua xupa de cuir encà li dic la xupa!!!

I a Agnes, no es diu ingles? Jo encà dic ingles, dic vaig a l'esteticien a fer-me les ingles, bé depent de amb qui estiga davant, si davant hi ha una persona que tinc molta confiança li dic vaig a depilar-me la... en fi, no tinc prou confiança com per a dir-ho ací, però per lo vist sóc més vintigimònica del que pensava...

Agnès S. ha dit...

Comtessa d'Angeville:
El problema, (és qüestió de moda)és que avans era costum depilar-se, només el que sobresortia de les calcetes. Ara ens depilem uns centimetres més., i encara que moltes dieu "ingles",ja s'hauria de dir d'alguna altre manera, simesnó en catala correcte és l'angonal.
(Jo em depilo a la brasilera,però fa una mica de mal)

Li demano disculpes admirat Josep per haver abusat del seu respectabilíssim espai.

Josep ha dit...

Apreciada Agnès S:
les depilacions brasileires i el dolor com a part de la bellesa femenina és un tema molt interessant.
Li agraisc la informació i demane més detalls.

Apreciada Comtessa d'Angeville:
ah, alerta amb les amistats i els companys de faena. És el que té la mar, o molt rics o molt pringats.
Per cert, vostè també se fa la depilació brasileira?

Markutis ha dit...

No hi ha res més vintigimònic que tenir pèl al pit o preguntar-li a algú si fa xats.

Comtessa d´Angeville ha dit...

Pos sí Josep, dolorós però necessari.

Josep ha dit...

Benvolgut Markutis:
encara recorde quan es podia lligar en un xat. Ah, quins temps!

Estimada Comtessa:
i algun dia d'estos en podré vore el resultat? A ser possible, a la seua pell.