diumenge, 15 de desembre de 2013

Llibres als llibrell


Tafanejant per internet he anat a petar al blog de la senyora Anita Noire. La darrera entrada d'aquest blog està dedicada a la Llibreria Ona de Barcelona, i el seu tancament. Ací en teniu l'enllaç.

Si us fa mandra llegir-lo sencer, us adjunte una de les seues perles:
"Me produjo cierta molestia mezclarme con los oportunistas que buscaban, sin encontrar porque allí no han estado jamás, los últimos chollos en sombras eróticas y demás munición que sirve para herir de muerte a la buena literatura".

Classisme. Sovint sentim queixes sobre el baix nivell cultural d'aquest país. Que si la gent no llegeix, que si la gent no va als teatres, ni als museus... però ver ací que quan s'ofereix teatre (o museus) de franc, o quan es venen llibres a baix preu, llavors venen els allaus de compradors i visitants... I també l'allau de queixes dels anteriorment esmentats! No estan mai contents? O tal vegada són uns elitistes als que els agrada formar part d'una minoria —pretesament culta— i criticar la majoria, faça el que faça aquesta majoria?

Dia dels museus, dia de l'espectador, liquidacions... quan la cultura és de franc, o de baix cost, la gent reacciona i consumeix cultura. Tal vegada el nostre no és un país de baix nivell cultural, sinó de baix poder adquisitiu.

El comentari. No m'he pogut estar de deixar el següent comentari:
"Ves a la Llibreria Europa, que segueix oberta, 
 ☺☺☺"

La rèplica. La senyora m'ha contestat açò:
"En mi blog, en el que escribo lo que quiero, no aguanto impertinencias de nadie, y menos de quien no conozco de nada. Por eso el comentario anterior ha sido borrado e invitaría a Josep a que deje de visitarlo si tiene que servir para ser un impertinente. "



Arribats a aquest punt potser caldria fer matisos i aclariments:

 1) Gestió i mercadotècnia. Són unes quantes les llibreries "de referència" que han anat tancant, a diferents ciutats catalanes. Per un costat hi ha el vessant estrictament comptable: les despeses de pagar el lloguer, les factures, els impostos i les nòmines no compensen els ingressos obtinguts per les vendes. Sense entrar al detall, els elevats lloguers i l'elevat IVA cultural —que ha frenat el consum— han tocat de mort molts d'aquests emblemàtics comerços. Però vet ací que hi ha una llibreria que resisteix, i aquesta és la Llibreria Europa.

Per què aquesta aguanta i les altres tanquen? Hi ha dues raons: la venda on line i la identitat de marca. La venda per internet ja sabeu el que és, i aquesta llibreria nazi ofereix material (llibres, discos i pel·lícules) que no són  presents a les altres botigues, així que copen aquesta quota de mercat. Però allò que els fa sobreviure és la identitat de marca, una cosa a la que aspiren els directors de màrketing, però que pocs productes ofereixen: la plena identificació entre la marca i el client, que no canviarà de marca encara que n'aparegui una de més barata o més bona. L'exemple que donen els manuals és Harley Davidson.

En el cas que ens ocupa, cap de les llibreries emblemàtiques que ha tancat havia aconseguit crear una identificació de marca, un lligam estret entre comprador i venedor, que anava més enllà de la relació qualitat-preu. La Llibreria Europa, en canvi, sí. A banda de llibres nazis, també s'hi venen best-sellers de Dan Brown i Stieg Larsson, i encara que els tinguin més cars, els nazis van allà a comprar-los. Per què? Doncs perquè és la seua llibreria, i és allà on es volen deixar els diners, encara que els isca més car.


 2) Fàstic i aprenentatge. La referència a una llibreria nazi haurà provocat rebuig a la senyora aquesta (i a molta altra gent). Però del que es tracta és d'aprendre: per què a uns els rutlla el negoci i a uns altres no? Prou lamentacions i més observacions! Per aprendre cal superar el fàstic.
Us imagineu en quin estadi es trobarien ciències com l'anatomia, la fisiologia, la parasitologia o l'entomologia si els científics diguessen "Aix, jo això no ho vull tocar"?


 3) Mitjans de comunicació. Som a l'any 2013 i alguns encara no han entès que internet és un mitjà de comunicació? Encara no han assimilat que allò que s'emet en obert és accessible per a tothom? Qui s'exposa al públic s'exposa a la crítica. Un blog no és un dietari íntim.
Segons el comptador de Google, aquest blog oscil·la entre les 5.000 i les 10.000 visites al mes. No conec personalment tothom que el visita, ni tampoc tothom que hi opina, ni tan sols els que hi opinen habitualment. I, contràriament al que diu la senyora Noire, jo ho trobe una virtut: que gent que no em coneix em llegisca és la prova de que alguna cosa interessant —o, si més no, entretinguda— escric.

Com sempre, podeu dir la vostra on posa Comentaris.

26 comentaris:

XeXu ha dit...

Bé, només coneixent l'opinió d'aquesta senyora respecte la cultura i els que la consumeixen, ja no li donaria massa crèdit. Algú que es creu millor que els altres perquè té més diners no és digne d'atenció. Normal que l'ofengui algú que li fa un comentari que no li quadra, encara que no pots negar que tu ets una mica impertinent de vegades. Ja és el teu rol, però hi ha qui no ho acceptarà. Si continues la croada amb ella, ja ens explicaràs.

Anònim ha dit...

I què importa el digui la tia aquesta? D'imbècils el món és ple: passa d'ella.

pons007 ha dit...

Si es clar, primer animes a comentar i després segur que es una trampa, ara em diràs que el meu comentari es de mal gust i que soc un impertinent i que no aguantes crítiques de ningú i me'l censuraràs :P

PD: no et fiis del comptador de google

Josep ha dit...

Benvolgut XeXu:
quan dius "impertinent" vols dir "provocador"?

Benvolguda Anònima:
fins ahir no havia llegir el seu blog, i probablement a partir de demà tampoc. Però calia fer palesa l'actitud classista d'aquesta senyora.

Benvolgut Pons 007:
bona pensada, igual algun dia faig una convocatòria-trampa.
Pel que fa el Gúguelanalítics aquest... no sé, més fiable que l'EGM segur que és ☺☺☺

Vicent ha dit...

Jo no combregue amb el nazisme però si que puc entreveure un feixista teòric o que segueix la teoria feixista més ètica, tot i que comprenc que és una època històrica aquest fet del comunisme o del feixisme i tot i ser útils individualment, se m'acudeix un comunista en quant a la creació de vagues contra la patronal o un feixista en quan a la permanència de la figura eix de les societats que evita la seua esquizofrenització, però tothom els que estan al discurs de l'amo contínuament o els que ho estan al capitalista com a l'histèric hem i han de tenir el seu lloc, com una llibreria o un bloc, ves per on jo he vist en molts blocs pensaments més nazis que els mateixos nazis i anomenant-se comunistes o capitalistes tant em fa.
Ara en quant a la creació de la darrera noblesa, la del discurs universitari, aquell qui frueix amb la cerca de la veritat, que val tant com la del que tenim al costat o allunyat, i que sòn els universitaris o científics cal veure que tendeixen molts d'ells a humiliar a la gent talment com ho feia el reietó o el capitalista després de la revolució francesa, els vestits canvien, el que no canvia és el que hi ha dins. Els feixistes els posaren a ratlla als nobles del discurs universitari però s'arribà a l'amo sense embuts, a l'amo que esterilitzava intel·lectuals. En fi, que cada vegada, sense ser marxista combregue més amb el materialisme dialèctic o si més no de la lluita de contraris heraclitiana.

Una abraçada i endavant.

Vicent

Sílvia ha dit...

Jo de vegades no estic d'acord amb els teus comentaris però sempre hi aprenc alguna cosa. Suposo que d'això es tracta, no?

Anònim ha dit...

m'encanta la teva impertinència, no combreg amb tot el que escrius/penses però sempre ho planteges tot des d'una òptica interessant i peculiar, i que deixa espai a la reflexió.

Per cert som fan dels teus microrelats.

Enhorabona pel blog.

microfragments ha dit...

Potser la cosa amb la Llibreria Europa és més senzilla: té menys competidors que una llibreria convencional perquè va adreçada a un públic molt específic. Si hi hagueren més nazis, i més llibreries europa, la cosa seria distinta.

Una llibreria "normal" pot buscar una marca identitària, però no hi ha tantes especificitats com llibreries.

El mateix pot ocórrer amb una llibreria de sado, o republicana, o...etc.


Vicent

Loreto Giralt Turón ha dit...

Si a la vida és impossible acontentar a tothom, imagina per la xarxa. A mi m'agrada llegir-te. Bona nit, Josep

Joana ha dit...

Ets un enfant terrible i vas provocant... pobra dona caure en els teus "pensaments"... :)
Ara seriosament, m'agrada que la gent llegeixi, m'encanta que em demanin llibres, ara bé, hem de jutjar què llegeixen?, NO.
Per cert, mencionar aquesta llibreria que porta per nom "la comunitat", em fa cert fàstic :(
A Mataró teniem una llibreria magnifica, Robafaves, d'anys i panys, gran, ho trobaves tot, però la mala gestió va fer que tanquessin la mateixa, això, a Mataró, ha estat un bon disgust, era de referència.

Lydia Yuste ha dit...

Entenc que has estat tu qui li ha picat en la votació a l'endrada de "lamentable", oi? :P

T'he de donar la raó. No sé què impulsa moltíssima gent a criticar determinades preferències: cada un que faci el que li vingui en gana. Aquesta noia citava "50 shades of Grey" de manera dissimulada com el súmmum del a literatura precària. Jo me'ls he llegit, i tot i que sé que no tenen qualitat literària, em vaig entretenir i vaig despertar determinats desitjos. L'objectiu del llibre, no? Però evidentment no és l'única cosa que llegeixo i molt menys, els meus llibres preferits.

T'he de donar la raó perquè la prepotència que destil·len les persones a l'hora de titllar de mediocres a altres em posa malalta.

Si no fos pels Best Seller, la societat seria completament analfabeta.

Una abraçada guerrillera!

L'ESPERIT D'ESNAOLA ha dit...

Hola grumet.

El Banzai t'ha denunciat, has vist sindic?
Surt a can Bogarde.


Ànims!

DEMOFILA ha dit...

Te quería mandar algo súper especial para esta Navidad, pero tuve un problema... ¿Cómo envuelves un abrazo? ¡¡FELIZ NAVIDAD!¡

Josep ha dit...

Benvolgut Vicent:
jo també estic en contra del nazisme, però això no m'impedeix aprendre d'ells. Eren uns grans propagandistes, uns grans mentiders i uns grans manipuladors, així enganyaren el poble alemany.

Benvolguda Sílvia:
m'afalaga saber que s'aprèn llegint-me.

Benvolgut Anònim:
m'agrada que t'agradi. Puc preguntar-te d'on ets? Menorca? Mallorca? Formentera? Eivissa?

Benvolgut Microfragments:
sí, però també té mèrit mantindre quota de mercat, i vendre llibres prohibits a molts països europeus.

Benvolguda Loreto:
moltes gràcies, m'afalagues!

Benvolguda Joana:
crec que, per a ser un enfant terrible, cal ser infant. No sé, com a mínim menor de vint anys.

Benvolguda Lydia Yuste:
gràcies a la literatura d'evasió molts nens i adolescents començàrem a llegir. I la literatura d'evasió per adults també em sembla legítima.

Benvolgut Esperit d'Esnaola:
ostres, per partida doble!!

Querida Demofilia:
muchas gracias, FELIZ NAVIDAD!
Un abrazo y un beso.

novesflors ha dit...

Doncs si vols que et siga sincera, a mi tampoc no m'hauria fet gens de gràcia que em digueres el que li vas dir a ella.

Josep ha dit...

Benvolguda Novesflors:
on veus tu l'insult? Dis-m'ho, t'ho pregue.

Cesc ha dit...

brutal!

Aquesta senyora s'emprenya per res, jo hagués posat 4 smileys en el comentari, la clau esta en el quart.

Per cert, els nazis no sé perquè monten una llibreria, si total després cremen els llibres, contra el feixisme ni un pas enrera.

Per cert, com be diu la Joana, abans a Mataró hi havia una llibreria genial que era el Robafaves, però ja se sap, avaricia.

novesflors ha dit...

No dic que l'hages insultada però a mi tampoc no m'hauria agradat que m'enviares a un tipus de llibreria (segons dius, perquè jo no la conec) com la que la vas enviar. Tot i això jo t'ho hauria dit però no hauria esborrat el teu comentari ni t'hauria tirat del meu blog.

Marc de Vic ha dit...

Tota la raó en que el món cultureta és molt pesat.
Tot el dia queixant-se que la gent llegeix poc, però quan hi ha algun llibre que es ven una mica més de la mitjana, ja s'ha de criticar per sistema: és molt dolent, és mediàtic...
La qüestió es no estar mai content amb el que passa.

Marc de Vic ha dit...

Per cert, hi ha un error en el teu text. Al post parla del tancament de la llibreria Canuda, no de l'Ona.

El senyor gerent ha dit...

M'he llegit el bloc de la senyora aquesta i li haig de dir que no trobo cap motiu per justificar la seva excitació.
Sincerament crec que que aquesta dona parla en clau estrictament literària, i vostè en fa una interpretació en clau social i allà on ha escrit "oportunistas" vostè ha volgut llegir una altra cosa...
Atentament i tal i tal.

Josep ha dit...

Benvolgut Cesc:
quatre smileys, o potser dos o sis. Crec que la clau està en posar un nombre parell d'smileys. Si en fiques un de senar, s'anul·len.

Benvolgut Marc de Vic:
a ciutats com Girona i Barcelona, l'ambient cultureta és terrible. No sé com està el pati per Vic.
Per cert, ben vist l'error.

Benvolgut Senyor Gerent:
és vostè molt benevolent.

Benvolguda Noves Flors:
t'aconselle visitar la Llibreria Europa.

Anònim ha dit...

Hola Josep, som de Mallorca

Josep ha dit...

Apreciada Anònima:
fa anys que no visite eixa illa. M'agrada, i conec bona gent d'allà, però fa molt que no hi vaig

Winston Strike ha dit...

Aquest comentari ha estat esborrat per l'administrador del bloc, en ser considerat no adequat.

Preguem disculpin les molèsties

Josep ha dit...

Ah, això no passa al meu blog. Només s'esborren els comentaris que tinguen, simultàniament, tres característiques:

1) Insults.
2) Amenaces.
3) Faltes d'ortografia.