divendres, 31 d’octubre de 2014

Un error al diccionari

Quan tinc un dubte de caire ortogràfic, consulto el diccionari de la Gran Enciclopèdia Catalana. Consultant la definició de betacisme, vaig trobar-me un petit error, hi diu "Procés de substitució de la fricativa alveolar sonora [v] per la bilabial sonora [b].", però hauria de dir "Procés de substitució de la fricativa labiodental sonora [v] per la bilabial sonora [b]". Ací en teniu la captura de pantalla:


Un error el comet qualsevol, fins i tot els savis que fan el diccionari. Curiosament, jo no m'he indignat amb l'error, ni m'he preocupat... Me n'he alegrat!

Suposo que, per un costat, aquest petit error humanitza els acadèmics (o als pobres becaris que han fet el buidatge de la informació), però per d'altra banda m'enorgulleixo de poder trobar coses com aquesta.

10 comentaris:

Sílvia ha dit...

la /v/ és fricativa labiovelar sonora?

Fas unes cerques molt especialitzades al diccionari tu ;)

Els podries informar de l'error, al DIEC2 agraeixen les esmenes.

Josep ha dit...

Estimada Sílvia: em dóna morbo trobar aquestes coses.
Val a dir que, si al mateix diccionari, cerques labiodental i alveolar està ben definit.
En aquest cas, la Wikipèdia està millor.

xavier pujol ha dit...

Has trobat una agulla a un paller!!

Jpmerch ha dit...

Ho han volgut fer tan fi que s'han equivocat. Si hagueren fet com al diccionari de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua:

betacisme
m. LING. Fet de pronunciar la consonant v com a b, cosa que provoca la pèrdua de l'oposició fonemàtica entre les dos consonants.

Anònim ha dit...

La venjança dels becaris!

pons007 ha dit...

Una persona normal no consulta paraules com “betacisme”

Josep ha dit...

Benvolgut Xavier Pujol:
i no m'he punxat pas!

Benvolgut JP Merch:
bé, cal matisar que tenim la fricativa bilabial sonora [β] i la oclusiva bilabial [b] escrites amb la mateixa lletra, la B.

Benvolguda Anònima:
A l'atac, revenja!

Estimadíssim Pons 007:
efectivament, jo no sóc una persona normal.

Anquelina Rapitenca ha dit...

M'agradaria saber com algú pot pronunciar la /v/ amb els alveols...

Anquelina Rapitenca ha dit...

M'agradaria saber com algú pot pronunciar la /v/ amb els alveols...

Josep ha dit...

Estimada Anquelina Rapitenca: jo ho faig amb molt d'estil.